Svar: Øreproblemer og rejse
23. august 2018
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvis jeres dreng er blevet rigtig forkølet, og du derfor tænker, at han har fået mellemørebetændelse eller atter har væske i mellemøret, som generer ham, så kan det være en god idé, at du lige drøfter med jeres læge, hvordan I skal forholde jer. Har han brug for antibiotika, skal han naturligvis behandles, men ellers er det begrænset, hvad man kan gøre ved det, især når der er tale om så lille et barn...
Vores øre består af et ydre øre, et mellem øre og et indre øre. Mellemøret består af trommehinden, mellemøreknogler og et slimhindebeklædt hulrum, og dette hulrum er påvirkeligt af trykket i kabinen. Hvis vi er forkølede, så kan der ikke passere luft ind i mellemøret, hvilket skaber et undertryk og trommehinden suges indad - og står det på over længere tid, så kan man få nedsat hørelse, og det kan også udvikle sig til mellemørebetændelse.
Det er normalt ikke "farligt" at flyve med væske i mellemøret, men det kan gøre rigtig ondt... de fleste voksne og større børn vil kunne trykudligne, men det kan små babyer naturligt ikke - og det kan faktisk nogle gange gøre, at der så kommer yderligere væskedannelse i mellemøret...
Hos babyer er den bedste løsning at give barnet noget at drikke - altså bryst eller flaske, fordi det at barnet synker vil hjælpe med at udligne trykket. Det kan også hjælpe at gabe, men det er svært at få små børn til at gabe bevidst :) Hvis din dreng bruger sut, vil det også være en rigtig god idé at lade ham have en sut i munden, når I letter og lander.
De fleste ørelæger anbefaler, at man lader barnet være vågen under landing, fordi man naturligt trykligner mere, når man er vågen, end når man sover. Hvis barnet sover under landing kan trykket i øret derfor være ekstra højt, når man er landet - og derved kan det gøre ekstra ondt... Jeg tænker dog, at med så lille et barn som jeres dreng, så kan han også blive meget ulykkelig af at blive vækket og derfor begynde at græde over dette - og det kan være lettere at trøste ham, når I er landet, end når I sidder i en flykabine med sikkerhedsbæltet fæstnet.. Nogle gange oplever man også, at barnet ikke reagerer særlig meget på landingen, netop fordi det har sovet, imens det har stået på...
Man kan godt købe ørepropper til flyturen, som skulle kunne hjælpe barnet med at trykudligne.. Jeg ved dog ikke om jeres dreng vil kunne passe nogle af disse, da han jo sikkert stadig har små ører, og de fleste ørepropper er til børn fra 1-10 år... Samtidig skulle ørepropperne også kunne dæmpe nogle af de lyde, som måske vil forskrække ham, ligesom de skulle indeholde et filter, som kan sikre at pollen, bakterier og andre partikler ikke sætter sig ind i øret... Hvis han kan passe dem, så tænker jeg, at der jo ikke sker noget ved at prøve - jeg synes, du skal prøve at kontakte jeres ørelæge og høre hvad han/hun siger til, at I prøver dette...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at jeg ikke har medført yderligere forvirring... Rigtig god ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske