Svar: Øreproblemer og rejse

23. august 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hvis jeres dreng er blevet rigtig forkølet, og du derfor tænker, at han har fået mellemørebetændelse eller atter har væske i mellemøret, som generer ham, så kan det være en god idé, at du lige drøfter med jeres læge, hvordan I skal forholde jer. Har han brug for antibiotika, skal han naturligvis behandles, men ellers er det begrænset, hvad man kan gøre ved det, især når der er tale om så lille et barn...

Vores øre består af et ydre øre, et mellem øre og et indre øre. Mellemøret består af trommehinden, mellemøreknogler og et slimhindebeklædt hulrum, og dette hulrum er påvirkeligt af trykket i kabinen. Hvis vi er forkølede, så kan der ikke passere luft ind i mellemøret, hvilket skaber et undertryk og trommehinden suges indad - og står det på over længere tid, så kan man få nedsat hørelse, og det kan også udvikle sig til mellemørebetændelse.

Det er normalt ikke "farligt" at flyve med væske i mellemøret, men det kan gøre rigtig ondt... de fleste voksne og større børn vil kunne trykudligne, men det kan små babyer naturligt ikke - og det kan faktisk nogle gange gøre, at der så kommer yderligere væskedannelse i mellemøret...

Hos babyer er den bedste løsning at give barnet noget at drikke - altså bryst eller flaske, fordi det at barnet synker vil hjælpe med at udligne trykket. Det kan også hjælpe at gabe, men det er svært at få små børn til at gabe bevidst :) Hvis din dreng bruger sut, vil det også være en rigtig god idé at lade ham have ...

Annonce

... en sut i munden, når I letter og lander.

De fleste ørelæger anbefaler, at man lader barnet være vågen under landing, fordi man naturligt trykligner mere, når man er vågen, end når man sover. Hvis barnet sover under landing kan trykket i øret derfor være ekstra højt, når man er landet - og derved kan det gøre ekstra ondt... Jeg tænker dog, at med så lille et barn som jeres dreng, så kan han også blive meget ulykkelig af at blive vækket og derfor begynde at græde over dette - og det kan være lettere at trøste ham, når I er landet, end når I sidder i en flykabine med sikkerhedsbæltet fæstnet.. Nogle gange oplever man også, at barnet ikke reagerer særlig meget på landingen, netop fordi det har sovet, imens det har stået på...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man kan godt købe ørepropper til flyturen, som skulle kunne hjælpe barnet med at trykudligne.. Jeg ved dog ikke om jeres dreng vil kunne passe nogle af disse, da han jo sikkert stadig har små ører, og de fleste ørepropper er til børn fra 1-10 år... Samtidig skulle ørepropperne også kunne dæmpe nogle af de lyde, som måske vil forskrække ham, ligesom de skulle indeholde et filter, som kan sikre at pollen, bakterier og andre partikler ikke sætter sig ind i øret... Hvis han kan passe dem, så tænker jeg, at der jo ikke sker noget ved at prøve - jeg synes, du skal prøve at kontakte jeres ørelæge og høre hvad han/hun siger til, at I prøver dette...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at jeg ikke har medført yderligere forvirring... Rigtig god ferie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder